- Poor starv'ling bard, how small thy gains!
How unproportion'd to thy pains! -

zondag 18 mei 2008

PROTHESE PAULTJE - EENMALIGE BIJDRAGE VAN HAAGS FENOMEEN

De koffers zijn nog niet eens uitgepakt of de ene primeur volgt alweer op de andere. Eerst bij www.pomgedichten natuurlijk het nieuws dat heel letterland op zijn kop zette, nu bij Cobra.
Het Haagse fenomeen Prothese Paultje, pépé voor ingewijden, heeft zich gemeld...
"(...)Voâh ene keâh max, d'r wogt nâh zoveel kankâhzooi over mèn beweerd, dat kennik as rashagenees niet over mèn kant laten gaan.
Je heb toch zo'n literère (spreek uit als wijlen Johnny van Doorn dat gedaan zou hebben) sait? Hieâh hebbie een gedichie...pleur dat er maar op...dat ze begrèpuh wie of dat ik ech ben".

U begrijpt, een verzoek van Prothese Paultje kan ik niet negeren.
We hebben het hier over een Haags fenomeen, de man die onlangs nog werd onderscheiden met de gouden afstandsbediening, een geste van het Christelijk Dieren Asiel... om zo'n man kan ik niet heen, om zo'n man wil ik ook niet heen.

Laten we hopen dat hij nog eens de keerlus van zijn brein inslaat en ons opnieuw met een poëem verblijdt. Maar vandaag dan wat ik alvast het debuut van de maand noem, een gedicht dat elke andere dan de Haagse tongval op slag dichtklapt:



prothese paultje

een ieder die mij ken
weet dat ik aardig ben
maar ze motten echt niet
aan me katten kommen

ik sla ze de tyfus
die honden met een barkruk
of een bierfles
kan me niet verrotten
dat ze maar begrijpen
wat of dierenliefde is

verder ben ik lief en zach
ik luistert zelfs naar bach

©pépé

Geen opmerkingen: