- Poor starv'ling bard, how small thy gains!
How unproportion'd to thy pains! -

donderdag 1 januari 2009

NA ZWAGERMAN NU OOK YOUP VAN 'T HEK PAL ACHTER COBRA - RICHT ZICH DIRECT TOT DE PROTHESE PAULTJES VAN DIT LAND: "KRIJG DE TYFUS VAL TOCH DOOD"

"(...)hij kotst op zijn laptop en maar krijsen en maar schelden(...)"

"Vanavond Youp, ik haal de bretels vast uit het vet", tikketikt Prothese Paultje, vroeger bekend als Adriaan Bontebal op zijn dreiglogje. Nou dat zal hem niet zijn meegevallen.

Voor uw Cobra ligt dat wat anders.
Natuurlijk, de trouwe lezer weet, ik omgeef mijn woorden niet graag met het aura van de nationale scheldwijzer, toch... vanavond deed het me goed 'onze Youp' dingetjes te horen zingen als:

"en maar tikken tikken, steeds maar schieten nooit gemikt...ik heb maar één advies:
KRIJG DE TYFUS VAL TOCH DOOD"

U kunt zich de gretigheid voorstellen waarmee ik mij omhul met de warme deken mij zojuist met een liedje aangereikt...het geeft de burger moed:

"Of ik bang ben voor mensen die mij bedreigen op het internet?
Het doet me helemaal niks...krijg de tyfus val toch dood"





Lees ook Joost Zwagerman:

DOODSBEDREIGINGEN - EEN NIEUWE VORM VAN COMMUNICATIE

Voor wie de uitdrukking niet kent: een dreigmongool is een persoon met een beperkt vermogen hetwelk hij compenseert door hen die hem niet aanstaan met de dood of ander vreselijk leed te bedreigen.

Joost Zwagerman schreef een boek over dit fenomeen.
Hij noemt het verschijnsel van de doodsbedreigingen een vorm van nieuwe communicatie en waarschuwt dat je na de moord op Theo van Gogh een bedreiging niet zomaar kunt wegwuiven.

Zwagerman onderkent dat de bedreigde, behalve vaak in angst, ook in een dilemma verkeert; immers wanneer je het negeert, je houdt je stil en schrijft niets meer over het onderwerp dat de bedreiger dwars zit, lacht de bedreiger in zijn vuistje...hij vindt dan dat hij 'gewonnen' heeft.
Anderzijds, wanneer je wel je mond opendoet, ben je een 'aandachtzoeker'.

>Hollands Welvaren< heet het boek waarin Zwagerman het fenomeen van de doodsbedreiging blootlegt.
Kopen!



foto van Joost Zwagerman is gemaakt door Erik Smits

Uitgeverij De Arbeiderspers

Geen opmerkingen: