- Poor starv'ling bard, how small thy gains!
How unproportion'd to thy pains! -

maandag 16 april 2012

ondertussen in eijlders


Daar sta ik dan, een hagenees pur sang, in de Korte Leidsedwarsstraat, met mijn eerste bundel.
De Korte Leidsedwarsstraat nota bene, BAKERMAT...waar, en noem het gerust frappant dat ik dan als hagenees, in tegenstelling tot de huidig Leidsepein-generatie, wel weet, dat het deze week exact 50 jaar geleden is, dat in deze straat op nummer 31 (pal naast Eijlders) de werkplaats van Nicolaas Kroese tot de grond toe affikte.

Het pand was in gebruik als Kankerkerk, de kerk voor de bewuste nicotinisten; de anti-rook Leidsepleiners...bij de rituelen kwam veel rook vrij.
De leider van de sekte, geestenbezweerder, sjamaan, magiër, voormalig glazenwasser Robert Jasper Grootveld werd kort na de brand door de politie ingesloten.

Het is bijna middernacht als Grootveld die woensdagavond een papieren fakkel over zijn schouder gooit, midden in een hoop houtkrullen die besprenkeld zijn met petroleum.
Rookwolken verspreiden zich, het publiek doet de publicity-song en hoest eensgezind uche uche uche.
Niemand slaat alarm...tot de vlammen uit hun dak gaan.

Jasper de onverschrokkene op het dak van zijn tempel krijgt sigaretten toegeworpen...een rookoffer.
Hij schreeuwt: "dit wordt een historisch moment...gedenk Vander Lubbe."

Robbie kwam er uiteindelijk met een voorwaardelijke straf van af, maar, vijftig jaar later, werd ik in Den Haag bijna gelyncht, want je eerste bundel niet uitgeven in de stad der steden...je bent daar dan toch zo'n beetje een landverrader, volgens de code van den haag, die zolang de voorraad strekt, met het bloed van Aadje Mansveld wordt getatoeerd op het achterhoofd van elke pasgeborene.
Een hagenees ja, maar ik veeg mijn bips aan de literaire winterkoninkjes die daar heersen, sinds de gemiddelde hofstedeling het vals plat van de grollenbakkers houdt voor residentiële poëzie.

Trots ben ik hier in bakermat Eijlders mijn debuut te mogen maken.
Mieke, Floor, Paul en Ronald, ik omhels jullie; dank voor het vertrouwen. En Pom, jij ook een knuffel voor de mooie woorden ter inleiding.
Alle anderen hier ook bedankt voor jullie collegialiteit en wat mij betreft staat Ado dit jaar het kampioenschap af aan Ajax.

eijlders

harde woorden zijn hier van de liefde
zoals gesteente soms zacht
waar anders hoor je nog
de teerzijde van een vechtjas

gekscherend zet hij het mes op de keel
er volgt een flikflak van de tong
een kunstje met om de drie
een vette mop daarbovenop

trekt hij een giftand en vergeeft
met één handkus twee vrouwen slechts
een beest lapt de regels van het spel
aan de laars van de nachtwaker

sluiptrekkingen maakt hij
door een taal doorspekt
met leedtekens die flakkeren
in de lichtkrant van een wereld
die zich niet draaien laat
storingen worden hier hoofdelijk omgeslagen

de tijd houdt wel even zijn pas in
een ideaal moment hem eens lekker
in zijn reet te nemen

ml

eijlders, 15 april 2015

1 opmerking:

Robin zei

Hey Max,

Het gedicht over Eijlders dat je gisteren voordroeg (waarin ook Dirk nog even en passant genoemd werd) was erg goed. Is dat (binnenkort) nog ergens terug te lezen?

Groet,
Robin.